søndag 16. desember 2012

Klin kokos for kokosmakroner

Jakten på glutenfri julekaker som eg mestrar å bake er enda i gang.
Eg fekk telefor av fastlege om at babybompi sine prøver også slo ut på gluten. Me har vore til gastro, men me må vente ein liten måned på svar. Me har gått over på glutenfritt å det har hjelpt, så eg er ikkje i tvil lengre.
Men då har eg gått vekk fra planen om å lage litt glutenfritt og litt vanlig. Det er ingen vits å bake noko berre eg å mannen kan ete.
Den siste oppdagelsen på glutenfri julekaker er kokosmakroner.
Dei skal det jo egentlig være ørlite hvete i, men denne gangen bytta eg det ut med maizenna mel.

Her er mi oppskrift.
2 egg
130g sukker
300 g kokusmasse
50 g margarin
1ss maizenna
1,5ts bakepulver

Forvarm ovnen til 200 grader.

Pisk eggedosis av egg og sukker. Den skal være så stiv som mulig.
Smelt smør å la det avkjøles litt.
Vend i alt det tørre: kokosmasse,maizenna,bakepulver.
Tilslutt røres det avkjølte smøret inn.

Røren skal legges på bakepapir med en t-skje eller ei kakesprøyte i t-skje store porsjoner.
Vis deigen er øitt føytene spe med meir kokos.

Steikes i ovnen i 10 minutter til dei er gyldne i kantene.

Håper det smaker vis du prøver. Er ein favoritt her i huset!

-Ida-



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar